I vårt samhälle bombarderas vi av reklambilder av unga, smala kvinnor med perfekt hy. Vilket kön vi än tillhör påverkas vi av dessa bilder, för även om reklamen inte hamnar överst i våra medvetanden fastnar den ändå någonstans. Vi har t.ex. mycket lättare att känna igen reklam vi stött på förut (källa). Reklambilder är designade för att inge oss en känsla av lycka för att vi ska få positiva associationer med produkten som säljs. Det faller sig därför naturligt att vi då också får positiva associationer med tjejen som poserar i bikinin/jeansen/trosorna/whatever. Reklambilderna blir till ideal.
Före och efter retuschering. |
Grejen är den att dessa ideal inte är uppnåbara. Idag är alla reklambilder retuscherade till oigenkännlighet. Even the girl in the ad doesn't look like the girl in the ad. Vi kommer aldrig nå upp till dessa ideal, men vi fortsätter försöka. Och det är inget konstigt med det.
För som tjej får en ständigt höra saker som "Vad fin/söt/snygg du är!". Alla dessa komplimanger, hur välmenade de än må vara, är recensioner av tjejen i fråga. Hennes värde bestäms utifrån hur hon ser ut. Självklart vill hon ha ett högt värde och självklart vill hon nå upp till idealen - alltså sminkar hon sig. Inte för att hon är svag.
En bra jämförelse är kläder. Vi föds inte med en vilja att skyla oss - det är samhället som lär oss att vi inte ska gå nakna. Att bära kläder är alltså en norm, precis som det är en norm för kvinnor att sminka sig. Är en svag bara för att en underkastar sig normen och inte går naken? Nej, precis som kvinnor inte är svaga för att de sminkar sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Hej, här kommenterar vi med respekt och utan härskartekniker tack!