3 januari 2014

gustav edman och mansfritt 2014

"Mansfritt 2014" - projektet som Gustav Edman uppmärksammats för, där han säger att han som experiment ska välja bort manliga författare, journalister, musiker, regissörer, konstnärer, twittrare, facebookare etc. Han har fått gott gehör, till skillnad från alla de kvinnor som tidigare har uppmanat till samma typ av projekt.

Bestämde mig för att se på klippet från Gomorron Sverige där han intervjuas i 4 minuter och 30 sekunder om sin idé. Jag var beredd på att sucka åt att Edman skulle bli ryggdunkad, men istället sitter jag och bli überbesviken på SVT och intervjuaren.

Edman påpekar att han inte är den första som kommit med denna idé, utan att feminister gjort det innan honom. Såhär säger han:
Vi har en helt annan, kritisk, syn på vad kvinnor gör. Det är till exempel bara det att jag sitter här idag. Det jag gör är inte nytt, det är många som har gjort det genom åren men dom har varit kvinnor och dom har blivit hatade för det, de har fått skit för det helt enkelt. Men jag kan få sitta här och mysprata en morgon och... så avbryts han av intervjuaren som hugger in: "Jag har inte sagt att jag ska hylla dig nu! och skrattar. Va? Undrar jag. Vad menar hon? Har han sagt något om att hylla? Kunde hon inte låtit honom tala till punkt och kanske ställt följdfrågor? Hon är kvinnlig programledare, hon måste ha upplevt dessa kritiska ögon som alltid riktas mot kvinnor i offentliga rum?

Någon minut senare säger Edman: Vi eller jag iallafall har en tendens att uppskatta det män gör mer och det tror jag inte är för att män gör det bättre utan för att jag helt enkelt är inne i... IGEN blir han avbruten i ett resonemang som kan vara intressant och hon säger: Men tänk om det är så då! Vilket tråkigt år du har framför dig då om det ska vara mansfritt! och skrattar.

Det sista som händer är att intervjuaren undrar: Är inte risken att du får en väldigt skev världsbild då när du väljer bort halva befolkningen?

Jag förstår inte hur Gomorron Sverige kan ha valt att ha denna ifrågasättande attityd till projektet? Kunde de inte ha försökt förstå vidare kring de två intressanta aspekter som Gustav Edman försöker ta upp. 1; att han får cred för idén kvinnor blivit smutskastade för och 2; att en uppfattar mäns prestationer som bättre. Och att hon ens kan ta upp myten om att kvinnor kanske är sämre? Och den slutgiltiga frågeställningen. Grunden till projektet är att kvinnan ska få rum i vardagen eftersom det är män som tar all plats. Och så ifrågasätter hon det på detta sätt.

Som att ett år med endast kvinnor skulle ge Gustav Edman en skevare världsbild än hans tidigare 35 mansdominerade år. Återigen besviken på SVT. Så besviken.


Här är klippet i sin härlighet, ursäkta jag menade helhet.

Läs gärna vad Kakan skrivit om mansfritt 2014 här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, här kommenterar vi med respekt och utan härskartekniker tack!