24 december 2013

jesus och julens hjältar

Hej alla och väldigt jättemycket god jul!!

Jag tänkte idag skriva om Jesus, mannen vars födelse vi idag firar (och det hedniska med ljusets återkomst som klumpats ihop med detta). Jag ber; glöm nu alla tankar kring huruvida Jesus var Guds son eller inte. För idag ser jag något annat i Jesus och det vill jag dela med mig av.

Jesus växte upp i Nasaret för ca 2000 år sedan och han blev snickare. Han var endast "verksam" under ca 3 år av sitt liv, då han som 30-åring reste runt och predikade för folket, samlade lärjungar och sedan blev uppspikad på ett kors och dödad.

Jesus talade till alla lägsta människor, de som inte var värda någonting. Kvinnor, både prostituerade och kvinnor som hade dåliga rötter, med syndare som tullindrivare och med tiggare och andra fattiga. Och oavsett vad en tycker om religionen som sedan följde i hans kölvatten (hans mening var ju aldrig att skapa en ny religion utan att reformera judendomen) så förändrade han så mycket. Han stred för kärleken och han stod upp för vad som var rätt. Han dog för sin kärlek till människorna, sin tro på mänskligheten och för vad han tyckte var rätt.

Jesus föddes idag (eller ja, imorn/inatt) och jag vill idag se det som en påminnelse om att nya tankar, nya människor, nya idéer och inspirationer ständigt kan födas. Och det måste inte ske under pompa och ståt, det kan ske i ett litet stall som är dragigt och kallt. Bara för att förutsättningarna inte verkar vara de bästa, betyder det inte att en förändring inte plötsligt kan börja växa i en människa, i många människor, och slutligen i vårt samhälle.

God Jul folket och glöm inte att se på Karl-Bertil.
Bättre moralkaka därifrån än från Kalle, jag svär!


3 kommentarer:

  1. Förutom att han inte hade en enda kvinna i sin egen lilla bolagsstyrelse då. Har nog aldrig sett Jesus som feminist, snarare som någon som vill ha cred för att han umgås med kvinnor ibland när det passar honom. God Jul agge <3<3<3<3<3<3<3<3<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jesus hade väldigt många fler än 12 lärjungar, och troligtvis däribland många kvinnor. Det luriga med bibeln är ju att den är skriven av män för män och de 12 lärjungar som nämns i evangelierna är en symbol för de 12 stammarna och alltså inte bara bokstavmigt jesus enda lärjungar. Puss kram gpd jul! /F

      Radera
    2. Och bara för att en umgås med kvinnor behöver en ju inte vara feminist men han stod faktiskt upp för kvinnor i förtrycket som fanns då. T.ex. kvinnan som blir stenad för sitt äktenskapsbrott eller samariska kvinnan vid Sykars brunn. Så jag tycker han är feminist, men främst en symbol för hopp om förändring! /F

      Radera

Hej, här kommenterar vi med respekt och utan härskartekniker tack!