3 december 2013

vissa människor vet

Såhär skrev Mårten Gasslander i en insändare i DN igår
Skönt att en ung person som hade en vettig åsikt fick komma upp i rampljuset.

Såhär skriver Ulrika By i DN idag:

Mårten Gasslander, 18, fick nog. Efter förra veckans artiklar i DN om hur unga tjejer utnyttjas sexuellt och om de unga killarna som ofta går fria satte han sig och skrev av sig sin frustration.
– Vi måste till varje pris stoppa den här utvecklingen, det har gått helt över styr, säger han.
På måndagen publicerade DN Mårten Gasslanders text på insändarsidan ”Skriv i DN”. Han fick många positiva reaktioner, bland annat från sina jämnåriga skolkamrater på Nacka gymnasium.
– Jag är oerhört glad över att den publicerades, mest för att jag vill visa att vi är många i min generation som sett den här utvecklingen och som inte alls gillar den. Jag är övertygad om att alla måste hjälpa till för att förändra den syn på sex som råder, säger Mårten.
Redan innan han läste artiklarna i DN hade han funderingar kring det han sett och upplevt under sina tonår. Han menar att attityden till sex förändrats på bara några år – och att det börjar allt längre ner i åldrarna.
– Jag menar inte att moralisera, det är bra att unga tar för sig och känner sig fria i förhållande till sin sexualitet, men jag ser också baksidorna: den nästan konsumistiska synen på sex, frånvaron av känslomässigt engagemang. På kort sikt leder det bara till deprimerade unga tjejer och avtrubbade killar. Vad det leder till på lång sikt vågar jag knappt tänka på.
Mårten Gasslander tycker att det är för mycket fokus på de unga tjejerna, inte minst när det kommer till själva rättsprocessen. Att de ska bevisa sin oskuld är barockt, menar han.
– Vi måste lyfta killarnas beteende. Det är svårt att förstå det, men jag tror att det handlar mycket om bakgrund, uppfostran, kvinnosyn och grupptryck. Skolan måste prata mycket mer om det här. Jag tror också att det handlar väldigt mycket om både tjejer och killar söker sin identitet och bekräftelse genom sex, men att det spårat ur och gått för långt.
Mårten tror också att ett problem är den generationsklyfta han upplever finns.
– Föräldrar och barn umgås alldeles för lite i dag. Det är sorgligt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, här kommenterar vi med respekt och utan härskartekniker tack!