9 januari 2014

dead legacy: det räcker inte att sexismen finns på stillastående affischer överallt, vi vill ha sexismen i rörelse, stoltserande på en mans bröst.




 

Dead Legacy är ett märke som tillverkar (surprise) kläder för män. De har massvis med svindyra t-shirts med denhär typen av tryck på. Massvis med tjejer men också boostande budskap som "classy motherfucker" (funderar genast hur det går ihop, "jag har klass - men så knullar jag ju min mamma också". Har alltid uppfattat att motherfucker var en negativ term...).

Det här är sexism. Det är sexism att gå omkring med en objektifierad naken (halvnaken) kvinna på sin t-shirt. Det är sexism eftersom kvinnorna på tröjorna porträtteras som objekt, fria att se på hur länge en vill. De följer vithetsnormen och de är smala. Det här är sexism och det här är skadligt. Och det här är hemskt.

Vad jag kan se på min lilla internetresearch finns heller inget liknande för kvinnor, tshirts med nakna män på. Det närmsta jag fann var denna sida, där det såg ut såhär:

Och motsvarigheten på denna sida, dvs kvinnor på tshirts för män såg ut såhär:

Mina senare exempel kanske är snuskiga typ turistshoptröjor, men de visar ändå på en skillnad. Vad gäller Dead Legacy är det ett dyrt märke som anses ganska coolt och tipsas om på diverse manliga modebloggar. Och de har ingen motsvarighet alls för kvinnor.

Så för er som tjötar om att män också objektifieras eller som säger att sexism är överanalys, eller att sexism inte finns. Se här. Vad är detta om det inte är sexism mot kvinnor? 
/Kusin F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, här kommenterar vi med respekt och utan härskartekniker tack!