14 december 2014

Att vara eller att inte vara... lucia?

Lucia. Denna högtid som nu skapat debatt år efter år. Antingen om pepparkakor eller Lucia själv i hög person. Luciadebatten har dock skavt i mig, och jag har inte riktigt förstått varför. Men idag slog det mig.

Lucia är traditionellt (åtminstone den traditionen jag 90talskid känner till) en kvinna. På senare år har killar varit lucia. Och det har buats och bäats. Feminister har jublat över kill-lucior. Men varför blir jag upprörd? Luciatraditionen är ju en könsstereotypisk norm! Varför blir jag inte lycklig över att den börjar försvinna? Och så slog det mig som en blixt från klar himmel...

i killars kamp att få vara lucia hejar tjejerna på, de applåderar och kliver undan och postar på facebook med hurra-rop. Mer än gärna backar kvinnor undan och låter på sin egen bekostnad män ta del av detta som kvinnor haft för sig själva. Det är precis som det ska vara. Men jag blir så jävla arg och ledsen för det får mig att inse att män absolut inte beter sig såhär.

Om män skulle backa som kvinnor gör från luciaposten så skulle de säga: kul att ni vill spela fotboll, klart ni ska ha normala träningstider på en bra plan!! Och överlåtit en av sina egna 473410853 lags träningstider till tjejlaget.

Om kvinnor skulle argumentera som män gör kring luciaposten skulle de säga: haha! Varför ska vi låta er vara lucia? Ni är helt enkelt inte lika naturligt snygga, eller naturligt begåvade i sång så tyvärr.

Varför tror män att de har förtjänat sin plats på de domäner där de har övertaget?
Jag blir så ledsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, här kommenterar vi med respekt och utan härskartekniker tack!