27 december 2013

Har feminismen spårat ur?

Här är den återigen, min absoluta favoritfråga. Debattämne. "Har feminismen/jämställdheten spårat ur/gått för långt?" Denhär typen av frågeställning är så problematisk på så många sätt.

För det första vill jag bara skrika med min starkaste röst "NEJ" och därefter hänvisa till mitt inlägg där jag berättade om mina konfirmanders erfarenhet av kvinnoförtryck. Men det räcker inte. Jag vill också berätta varför denhär frågeställningen är så himla problematisk.

Genom att delta i debatter med rubriker som denna så ställer en upp på motståndarens villkor. "Har feminismen spårat ur?" är inte en neutral frågeställning. Det är en fråga som direkt leder tankarna till den stereotypa radikala feministen som har massa hår under armarna och spottar på alla män hon möter och hatar andra kvinnor ifall de sminkar sig. Det är en fråga som kräver en förklaring av feministerna.

Svara jag "nej" på frågan räcker det inte. Varför? Kommer folk fråga. Jag kommer att behöva argumentera och försvara mig. Kanske kommer jag till och med behöva förklara att jag är inte "sån". Sån som hatar män och kvinnliga kvinnor.

Jag blir fruktansvärt besviken på SVT. Detta är inte en neutral frågeställning. Det är en frågeställning på jämställdisters och antifeministers villkor. 

/kusin F

Läs också: Har feminismen gått för långt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, här kommenterar vi med respekt och utan härskartekniker tack!